«بوم بانو»؛ روایت محدودیتهای رضاشاهی با چاشنی عشق و هنر/ سعید سلطانی به فضای تاریخی موردعلاقهاش بازگشت
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۹۲۸۳
سریال تاریخی «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی از شب گذشته روی آنتن شبکه دو سیما رفت؛ مجموعهای که میتواند بازگشت دوباره این کارگردان به فضا و مقطع تاریخی موردعلاقهاش باشد.
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سریال «بوم و بانو» تازهترین ساخته سعید سلطانی از شب گذشته روی آنتن شبکه دو سیما رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مجموعه تلویزیونی داستانی عاشقانه و اجتماعی را در بستری تاریخی روایت میکند. ماجرایی که در دوره پهلوی اول رخ میدهد و در حاشیه آن شاهد اشاراتی به شرایط اجتماعی و فرهنگی آن روزگار نیز خواهیم بود.
تکرار یک تعلقخاطر تاریخی در قاب جدید
آن چه شب گذشته و در قسمت اول این سریال پخش شد، نشان میدهد که سعید سلطانی با همان تعلقخاطر خود به تاریخ و بهویژه دوران پهلوی اول «بوم و بانو» را جلوی دوربین برده است.
سریال با تکگویی متن نامه دختر جوانی به نام مرجان (ساغر قناعت) به خواهرش ماهور (دیبا زاهدی) که برای تحصیل نقاشی در خارج از کشور به سر میبرد آغاز شد. مرجان دختر تیمسار افشار (مسعود رایگان) است و در خانهای بزرگ و با خدم و حشم زندگی میکند. مرجان دلباخته افسری جوان به نام روزبه (کاوه خداشناس است) اما تیمسار افشار به خاطر اختلافی که با پدر «روزبه» دارد به شدت با این ازداج مخالف است و فرد دیگری را بر ازدواج با دخترش در نظر گرفته؛ مرجان در نامه به خواهرش ماهور از تصمیم خطرناکی که برای فرار از منزل گرفته میگوید و...
روایت ابتدایی داستان سریال اگرچه غافلگیرکننده نیست، اما احتمالاً همچون سایر کارهای سلطانی میتواند در ادامه با گره افکنیها مخاطب عام را با خود همراه کند. اتفاقی که برای این کارگردان 56 ساله اولین بار بیست سال قبل و با سریال پس از باران رخ داد.
آغاز شهرت با «پس از باران»
سلطانی پیش از ساخت «پس از باران» تجربه نویسندگی و بازی در چند سریال با مضمون خانوادگی را داشت. البته سریال «میعاد در سپیدهدم» را نیز در پاییز و زمستان سال 1377 و همزمان با بیستمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت مبارزات نیروهای انقلابی کارگردانی کرد و روی آنتن شبکه سه برد که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد، اما «پس از باران» بود که در سالهای 80-1379 سلطانی را به عنوان یک سریالساز موفق معرفی کرد.
این مجموعه تلویزیونی با قصهای جاندار و شخصیت پردازی درست، قصه آشنای ارباب رعیتی در سالهای ابتدایی حجکوت پهلوی را این بار با یک درام خانوادگی ترکیب کرد.
فضای جغرافیایی شمال و گرهافکنیهای بهموقع در کنار شیوه سرراست قصهگویی باعث شد تا «پس از باران» به یکی از مخاطبترین سریالهای تلویزیون در سال 1380 تبدیل شود. هنوز هم بسیاری از بینندگان تلویزیون، شخصیتهای آن مجموعه همچون ارباب عزت سالاری (محمود پاکنیت) خانمبس (کتایون ریاحی) خانم کوچیک (مرجان محتشم) و فرخ (رحیم نوروزی) را به یاد دارند. ضمن این که استفاه از موسیقی و آواهای محلی با صدای شادروان فریدون پوررضا در کنار فضاسازی درست و فلاشبکهای بهموقع نیز به جذابیت این اثر افزوده بود.
سلطانی پس از این سریال به یکی از کارگردانان پرکار تلویزیون در دهه 80 تبدیل شد. اگرچه در این سالها آثار متوسطی همچون «جوانی»، «شکرانه»، «مأمور بدرقه» و «لبه تاریکی» هم در کارنامه او دیده میشود، اما در کنار این آثار، او در سال 1382 یک سریال تاریخی دیگر را باز هم به قلم خودش روانه آنتن شبکه سه سیما کرد.
«خانهای در تاریکی» عنوان این مجموعه تلویزیونی بود که داستانش همچون سریال پس از باران در سالهای ابتدایی حکومت پهلوی و این بار در ماجرایی مرتبط با ایل بختیاری روایت میشد.
ستایش و خیز دوباره برای جذب مخاطب
سلطانی در سالهای پایانی دهه هشتاد سریال «ستایش» را تولید کرد که یک ملودرام خانوادگی مربوط به اواخر دهه شصت بود. موفقیت این سریال که با فیلمنامهای از مسعود مطلبی تولید شده بود باعث شد تا او سری دوم و سوم ستایش را هم در سالهای 92 و 96 بسازد. هر چند این سهگانه از حیث فیلمنامه، شخصیتپردازی و به ویژه طراحی صحنه و گریم ایرادات اساسی داشت، اما شیوه روایت داستان باعث شد تا با استقبال مخاطبان عام مواجه شود.
« بوم و بانو» روایتی عاشقانه از سالهای سخت ایران
حالا این کارگردان با تجربه تلویزیون در جدیدترین تجربه کارگردانی خود بازهم دنبال مقطع تاریخی موردعلاقه خود رفته و داستانی خانوادگی را در بستر مناسبات سیاسی و اجتماعی سالهای دهه ابتدایی قرن حاضر روایت میکند. داستانی که این بار چاشنی هنر نقاشی به عنوان یکی از محورهای اصلی داستان به آن اضافه شده و در حال و هوای محرمی داستان خود را به تصویر میکشد.
با اندکی دقت میشود شباهت قاببندیها و نحوه روایت داستان «بوم و بانو» را با مجوعههایی همچون «خانهای در تاریکی»، «پس از باران» و تا اندازهای «سالهای برف و بنفشه» را متوجه شد. اگرچه برای نقد و بررسی محتوایی و فرمی این مجموعه تلویزیونی 35 قسمتی زود است، اما ریتم مناسب، بازیهای به اندازه، داستان روان و قابلفهم و پرهیز از پلانهای طولانی از ویژگیهایی است که میتواند در ادامه به کمک این مجموعه تلویزیونی بیاید.
از سوی دیگر موسیقی متن آغاز و پایان سریال هم که از ساختههای پیمان یزدانیان است به خوبی روی کار نشسته است. استفاده درست از سازهای ایرانی و ملودیهایی که ذهن بیننده را سراغ آموزههای عاشورایی و ماه محرم میبرد احتمالاً با مضمون قسمتهای بعدی اثر مرتبط است و میتواند در پذیرش هر چه بهتر داستان کمک کند.
مسعود رایگان، بهنام تشکر، مهدی احمدی، دیبا زاهدی، ساغر قناعت، مهدی میامی، رحیم نوروزی، امیر غفارمنش، ساناز سماواتی، بهراد خرازی، شهروز ابراهیمی، شادی کرمرودی، شیوا خنیاگر، خیام وقار، سعید دشتی، افسانه ناصری، مهدی فقیه، علی میلانی، کاوه خداشناس، محرم زینالزاده، مهوش افشارپناه، محمد رشنو، محمد امیری، محمدهادی قمیشی، سعید کیوانمهر، آزیتا لاچینی و آتیلا پسیانی در این مجموعه ایفای نقش میکنند.
حالا باید منتظر ماند و میزان استقبال بینندگان از سریال جدید سعید سلطانی را به نظاره نشست.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: سعید سلطانی شبکه دو سیما سریال بوم و بانو مجموعه تلویزیونی سعید سلطانی پس از باران بوم و بانو آنتن شبکه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۹۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری جشنواره آسمون، اولین دورهمی آسمونیها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیتهای سینمایی نوجوانها در مجموعههای سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی از هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد.
ابتدا، سید حمید امامی مدیر بادبوم به آغاز فعالیت بادبوم در سال ۹۲ پرداخت و از خانوادههای بچههای عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچههای عضو بادبوم برای اینکه این سالها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر میکنیم.
دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و اضافه کرد: امروز آغاز رسمی جشنواره «آسمون» است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوا برای بچههای ۹ تا ۱۸ سال خواهد بود.
امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزییات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودیها باشد چون میخواهیم ثابت کنیم نوجوانها میتوانند آینده خودشان را شکل بدهند.
برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید
سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در توصیههایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و آثار ارزانقیمت شروع کردهام. کسانی که میخواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، از خودشان و تجارب و خاطراتشان شروع کنند.
وی اضافه کرد: تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد. یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطراتتان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی میشناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همینها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.
وی به ذکر نمونههایی از تجارب مشترک بچهها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که بهخوبی آن را میشناسید، فیلم بسازید. موضوعاتی که جزییات قابل لمسی از آنها در ذهن داشته باشید که همگی برآمده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساختهاند. البته اینکه آیا این خاطرات بهتنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آنها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.
کارگردان «بیست و یک روز بعد» تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوانها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی میشد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را بهخوبی میشناختم. من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم میتوانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم «بیست و یک روز بعد» که قصه ای واقعی داشت را ساختم که درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.
خردمندان خطاب به حاضران گفت: توصیه میکنم تجربیات و خاطرات خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که بهشدت آنها را میشناسید، بنویسید این کار برای شما تولید داستان میکند. بهنظرم فیلم ساختن بهشدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلمسازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.
وی در پایان بیان کرد: بچههایی که میخواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و دهها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یاد بگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیهسازی کنند و برای نقشهای مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.
کد خبر 6090133 عطیه موذن